Pressemelding - Nye politidistrikter fra 1. januar 2016

Politiets logo

Fra og med 1. januar 2016 reduseres antallet politidistrikter fra 27 til 12 som en følge av politireformen, og samtidig tiltrer politimestrene i de nye politidistriktene.

Haugaland og Sunnhordland går sammen med Rogaland inn i nye Sør-Vest politidistrikt. Nåværende politimester i Rogaland, Hans Vik, tiltrer som politimester for det nye distriktet. En vil fra nyttår jobbe med å etablere den nye organisasjonen, samtidig som de to "gamle" distriktene skal driftes som normalt i en interimperiode. Denne perioden vil i utgangspunktet vare fra seks til 12 måneder. Steinar Langholm får rollen som visepolitimester i det som er dagens Haugaland og Sunnhordland politidistrikt.

Deres kontaktpunkter inn i dagens politidistrikter vil være uendret fra 1. januar og en periode utover i 2016. I en overgangsperiode vil også enkelte brev, rapporter og statistikk fra politiet komme fra dagens distrikter.

Dere vil motta mer informasjon om endringer i dagens kontaktpunkter og rutiner i god tid før de inntreffer.

Les mer om politireformen på www.politiet.no

Steinar Langholm